Mari Kita Lestarikan Kesenian Sunda Yang Ada di Banten
Kuda Lumping
Kuda
Lumping nya
éta kasenian wangun ibing anu dipaénkeun ku saurang maké
kukudaan minangka média. Iwal ti éta ibing kuda lumping biasana sok aya atraksi
anu bahaya saperti ngadahar beling, jukut, mesek kalapa maké huntu,
jsb. Ieu hal nu ngajadikeun kuda lumping sok dipatalikeun keun
hal-hal anu magis, saméméh minton pamaén kudu ngayakeun ritual pikeun
kasalametan. Masarakat mikawanoh kasenian kuda
lumping minangka kasenian anu magis lantaran dina ritual pamaén jiga
nu diasupan roh sangkan bisa ngadahar beling atawa nu séjénna, katambah
ku gamelan jawa anu marengan nambah suasana magis dina
pintonnana. Cenah, ibing Kuda Lumping mangrupa wangun apresiasi sarta
pangrojong rahayat cacah ka pasukan kuda Pangeran
Diponegoro dina nyanghareupan pangjajah Walanda. Aya ogé vérsi
anu nyebutkeun, yén ibing Kuda Lumping ngagambarkeun carita
perjuangan Raden Pites, anu dibantuan ku Sunan Kalijaga, ngalawan
pangjajah Walanda. Vérsi séjén nyebutkeun yén, ibing ieu mengisahkan
ngeunaan latihan perang pasukan Mataram anu dipingpin Sultan Hamengku
Buwono I, Raja Mataram, pikeun nyanghareupan
pasukan Walanda.Kiwari kuda lumping dijadikeun kasenian pikeun
hiburan, teu jarang kuda lumping anu teu ngasupkeun unsur magisna tapi leuwih
kana ibing katut gerakanna.
Calung
Calung nyaéta pakakas musik Sunda anu
mangrupa prototipe (purwarupa) tina angklung. Béda jeung angklung, cara
maénkeun calung mah ku cara nakol (wilahan, bilah) awi anu disusun
nurutkeun titi laras (tangga nada) pentatonik (da-mi-na-ti-la). Jenis
awi pikeun nyieun calung lolobana tina awi wulung (awi hideung), tapi
aya ogé anu dijieun tina awi temen (awi pulas bodas). Sajaba
dihartikeun salaku pakakas musik, calung ogé jadi istilah sebutan pikeun seni
pintonan. Aya dua wangun calung Sunda anu dipikawanoh, nyaéta calung rantay
sarta calung jingjing.
Jenis
calung anu ayeuna mekar sarta dipikawanoh sacara umum nyaéta calung
jingjing. Calung jingjing nyaéta jenis pakakas musik anu geus lila dipikawanoh
ku urang Sunda, contona di wewengkon Sindang
Heula - Brebes, Jawa tengah, sarta bisa jadi mangrupa kamekaran
tina wangun calung rantay.
Di Jawa
Barat, wangun kasenian ieu dirintis popularitasnya nalika para mahasiswa
Universitas Padjadjaran (UNPAD) anu kagabung dina Departemen Kesenian Déwan
Mahasiswa (Lembaga kesenian UNPAD) mekarkeun wangun calung ieu ngaliwatan
kreativitasnya dina taun 1961. Numutkeun salah saurang panaratasna, Ekik
Barkah, yén dijieunna calung jinjing katut pintonanana kailhaman ku wangun
kaulinan dina pintonan réog anu ngadumaniskeun unsur nakol, unggut
sarta lagu dina hiji pintonan.
Saterusna
dina taun 1963 wangun kaulinan sarta tatabeuhan calung
leuwih dimekarkeun deui ku parakanca ti Studiklub Teater Bandung (STB; Koswara
Sumaamijaya dkk), sarta antara taun 1964 - 1965 calung leuwih dimasyarakatkeun
deui ku parakanca di UNPAD minangka seni pintonan anu boga sipat hiburan sarta
informasi (penyuluhan (Oman Suparman, Ia Ruchiyat, Eppi K.,Enip
Sukanda, Edi, Zahir, saparakanca), sarta grup calung SMAN 4 Bandung
(Abdurohman dkk).
Saterusna
muncul grup-grup calung di Bandung, contona Layung Sari, Ria Buana, Glamor
(1970) jrrd, nepi ka danget ayeuna, muncul ngaran-ngaran idola pamaén calung
diantarana Tajudin,Nirwan, Odo, Uko Hendarto, Adang Cengos,
jeung Hendarso. Kamekaran kasenian calung kacida onjoyna di Jawa Barat.
Ieu hal téh ngabalukarkeun ditambahanana sawatara pakakas musik dina calung,
contona kosrék, kacapi, piul (biola), komo kiwari mah aya
anu dilengkepan keyboard jeung gitar.
Unsur vokal pohara dominan dina calung, ku kituna réa muncul vokalis
calung kawéntar, kawas Adang Céngos, sarta Hendarso.
Angklung
Angklung nyaéta
alat musik tradisional Sunda nu dijieun tina awi, dimaénkeun ku
cara dieundeukkeun (awak buku awina neunggar sarigsig) sahingga ngahasilkeun
sora nu ngageter dina susunan nada 2, 3, nepi ka 4 dina unggal ukuranana, boh
nu badag atawa nu leutik. Laras (nada) nu dipaké angklung tradisional Sunda biasana saléndro jeung pelog.
Sajarah
Dina
kasenian Sunda, nu migunakeun alat musik tina awi di antarana angklung
jeung calung. Anapon awi nu sok dipaké nyieun ieu alat musik biasana tina
awi wulung (awi nu kelirna hideung) jeung awi temen (kelir bodas).
Sada nu kaluar tina angklung jeung calung asalna sarua, nyaéta tina solobong
awi nu ngelentrung lamun ditabeuh (diadu).
Angklung
geus dipikawanoh ku masarakat Sunda ti jaman karajaan Sunda, di antarana
pikeun ngagedurkeun sumanget dina pangperangan. Fungsi angklung pikeun
ngahudang sumanget ieu jadi sabab dicaramna ieu kasenian ku pamaréntah
jajahan Hindia Walanda.
Kasenian
angklung kiwari leuwih mekar deui, ku ayana unsur ibing luyu jeung
kapentinganana, misalna dina upacara
ngarak paré kana leuit (ngampih paré, nginebkeun) jeung
dina mangsa mitembeyan melak paré (ngaseuk). Pon kitu deui dina mangsa panén
jeung sérén taun, nu ilaharna aya acara arak-arakan nu kadang dibarengan ogé ku réngkong jeung dongdang.
Rupa-rupa
angklung
Angklung Kanékés
Di wewengkon Kanékés,
angklung utamana dipaké patali jeung upacara-upacara tatanén, lalin keur
hiburan. Angklung dipaké nalika melak paré di huma jeung ngubaran paré (tilu
bulan sanggeus dipelak). Sanggeus dipaké, angklung disimpen dina upacara
musungkeun angklung.
Pikeun
tujuan hiburan, angklung ilaharna dipidangkeun nalika caang bulan jeung teu
hujan. Ieu hiburan téh digelar di buruan bari nembang, di antarana Lutung
Kasarung, Yandu Bibi, Yandu Sala,Ceuk Arileu, Oray-orayan, Dengdang, Yari
Gandang, Oyong-oyong Bangkong, Badan Kula, Kokoloyoran, Ayun-ayunan, Pileuleuyan, Gandrung
Manggu, Rujak Gadung, MulungMuncang, Giler,Ngaranggeong, Aceukna, Marengo, Salak
Sadapur, Rangda Ngendong, Celementre, Keupat
Reundang, Papacangan, jeung Culadi Dengdang.
Angklung Dogdog Lojor
Kasenian
dogdog lojor ayana di masarakat Kasepuhan Pancer Pangawinan atawa
masarakat adat Banten Kidul nu sumebar di sabudeureun Gunung
Halimun. Najan kasenian ieu ngaranna dogdog lojor, luyu jeung salasahiji alat
musikna, ieu kasenian dilengkepan ogé ku angklung, sabab patali jeung upacara
adat paré. Unggal geus panén, masarakat ngayakeun acara Sérén Taun di puseur
kampung adat (imah kokolot) anu biasana pindah-pindah luyu jeung paréntah tina
wangsit.
Tradisi
ngamulyakeun paré di ieu masarakat masih terus lumangsung, kusabab masarakatna
masih pengkuh kana adat baheula. Dumasar pitutur turun-tumurun, ieu masarakat
adat ngaku salaku turunan para prajurit karaton Pajajaran barisan Pangawinan
(prajurit nu marawa tumbak). Najan kitu, masarakat kasepuhan ieu geus lila
ngagem Islam sarta narima kana modérenisasi. Luyu jeung kamekaran
ieu, dogdog lojor ogé kadang sok midang dina acara nyunatan, ngawinkeun, sarta
karaméan lianna.
Kasenian
dogdog lojor dimaénkeun ku genep urang nu nyepeng alat musikna séwang-séwangan,
nyaéta dua dogdog lojor jeung opat angklung gedé, nu masing-masing boga ngaran:
gonggong, panémbal, kingking, jeung inclok (noron ti nu pangbadagna).
Lagu-lagu
dogdog lojor di antarana Balé Agung, Samping Hideung, Oléng-oléng
Papangantén, Si Tunggul Kawung, Adulilang,
jeung Adu-aduan.
Upami
di Sukabumi kasohorna Dogdog loyor pangrojong dina acara panen.
Angklung Gubrag
Angklung
gubrag ayana di kampung Cipining, kecamatan Cigudeg, Bogor. Ieu angklung
umurna geus kolot, dipaké dina upacara melak, ngunjal, jeung ngadiukkeun paré
ka leuit. Dumasar carita turun-tumurun, ieu angklung téh mimiti aya dina hiji
mangsa paceklik.
Badéng
Badéng
téh mangrupakeun kasenian nu asalna ti Sanding, Malangbong, Garut. Bentuk
kasenian angklung ieu dipaké pikeun kapentingan da'wah Islam,
kira abad ka-16 atawa 17. Harita, Arpaén jeung Nursaen (dua
warga Sanding), diajar Islam ka Demak. Samulangna ti Demak, aranjeunna
nyumebarkeun ajaran Islam ka masarakat Sanding hususna migunakeun kasenian
badéng.
Angklung
nu dipaké dina pintonan badéng aya salapan: angklung roél dua, angklung kecer
hiji, angklung indung jeung bapa opat, jeung dua angklung anak anu dibarengan
ku dogdog dua, terebang atawa gembyung dua, jeung kecrék hiji. Rumpaka
tembangna maké basa Sunda nu euyeub ku istilah basa Arab, nu
kadieunakeun ogé ditambah ku basa Indonésia. Eusi rumpakana taya lian ti
ajén -inajén Islam jeung pitutur. Pidangan ieu kasenian kadang ogé dibarengan
ku debus nu mintonkeun élmu-élmu kawedukan.
Mari Kita Lestarikan Kesenian Sunda Yang Ada di Banten
Reviewed by budi daily
on
April 23, 2018
Rating:
Apakah kamu sudah tau prediksi togel mbah jambrong yang jitu? bila belum baca Prediksi togel Sgp mbah jambrong
ReplyDelete